تبلیغات
ریاضی-معما و سرگرمی - درس افزار آموزش راهبرد "حذف حالتهای نامطلوب" شماره2
 درس افزار آموزش راهبرد "حذف حالتهای نامطلوب" شماره2
سلامی دوباره

راهبرد حذف حالتهای نامطلوب همونطور که قبلاً گفته بودم تصمیم گرفته ام در رابطه با راهبردهای حل مسئله درس افزارهای کوچکی درست کنم تا وقتی  بچه ها رو میبرم اتاق کامپیوتر با اونها کار کنند و مهارت حل مسئله رو بیشتر یاد بگیرند
این دومین کاری هست که  در رابطه با راهبرد" حذف حالتهای نامطلوب" درست کرده ام. امیدوارم برای دانش آموزان و دبیران ریاضی کلاس هفتم مورد استفاده قرار بگیره.
منتظر خوندن نظرات و پیشنهادات شما در مورد ساخت این درس افزارها هستم.
در ادامه مطلب میتونید فلش رو ببینید و باهاش کار کنید و یا در صورت تمایل دانلود کنید.

 

تا لود شدن فلش کمی صبر کنید

اگر قادر به دیدن فایل فلش نیستید.یا فایل بدرستی نمایش داده نمی شود باید فلش پلیر را از لینک زیر دریافت کرده و نصب کنید.
Download Adobe Flash Player


برای دانلود این درس افزار روی دکمه مقابل کلیک کنید.  




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 17 مهر 1392 توسط محسن

جمعه 3 آبان 1392 11:43 قبل از ظهر
حاصل جمع سه عدد باید 19 شود وحاصل ضرب ان ها 72 باشد کمکم کنید
محسن

6*1*12=72
یکشنبه 21 مهر 1392 10:03 بعد از ظهر
سلام استاد محسن. خوشبختانه کتاب ریاضی جدید سال سوم رو پیداکردم. امروز فردا اسکن می کنم و ادرس می دم که شما هم استفاده کنید. راه حل رو تقریبا بلدم. برای یکی از همکاران که هنرستانی هست خواستم مثال بزنم هرچی فکر کردم مثال به درد بخور به ذهنم نرسید. به خودم گفتم اگر چند تا مثال باشه به طرف حالی می کنم که منظورم چیه ولی نشون به اون نشونی هرچی گشتم تو اینترنت یه مثال ساده و قابل فهم پیدا نکردم.
در ضمن وبسایت خیلی باحالی دارید. خداوند به شما توفیق بده انشالله
رضاکیانی موحد
محسن

سلام بر شما
خوشحال میشم دوباره اون کتاب قدیمی رو ببینم. یاد دوران مدرسه و دبیرستان افتادم
شنبه 20 مهر 1392 09:59 بعد از ظهر
سلام استاد . ما دبیرستان که بودیم توی کتاب ریاضی جدید چند صفحه ای درباره ی برنامه ریزی خطی داشتیم. الان هرچی توی نت می گردم که یکی دو تا مثال ساده در این موضوع پیدا کنم نمی تونم. شما چیزی در این باره ندارید؟
محسن

سلام بر شما
آره یادمه درس قشنگی بود.میزان سود و زیان شرکتها رو با توجه به میزان تولید و قیمت مواد اولیه و ... بدست میاوردیم.
یادش بخیر
در حال حاضر مثالی ندارم ولی ساختنش زیاد سخت نیست. پارامترهای موجود در مسئله رو به صورت معادله چند خط در میاوریم و منطقه ای که از برخورد اونها بوجود میاد که شبیه یک چند ضلعی هست محدوده جواب میشه.

قول نمیدم ولی اگر چیزی به چشمم خورد براتون ایمیل میکنم
جمعه 19 مهر 1392 10:59 بعد از ظهر
سلام
خوب هستید جناب رهیار ؟
ما را که فراموش نکردید؟!
واقعا شــــــــــــرمنده هستیم
دورا دور جویای احوال بودیم ولی نشد پیامی بفرستیم
بیشتر مزاحمتان می شویم
فعلا خوش و شاد سر افراز باشید

محسن

سلام استاد
از دیدار مجدد شما خورسندیم
ممنون که بیاد دوستان هستید.
جمعه 19 مهر 1392 08:18 بعد از ظهر
وقت بخیر
برنامه رو دیدم جالب بود دستتون درد نکنه
برای فعال شدن خونه ها یه خورده انرژی می طلبید چند بار باید اینتر میزدم تا فعال بشه مشکل از فرستنده بود یا گیرنده من بی تقصیرم
تو قسمت دوم که باید اعداد یکسان وارد بشه اگه جواب نوشته بشه هم من هم کلیه دانش آموزان عزیز کلهم اجمعین دعاتون می کنیم بعد تو تفریق اگه اعداد از سمت یکان نوشته بشه راحت تره چون به روال معمول کم میکنه و جواب بدست میاد و بقیش هم که عالی بود
محسن

اگر جواب درست نباشه فعلاً برنامه عکس العملی نشون نمیده.یا شاید فوکوس روی کادر مربوطه نبوده و شما اینتر رو میزدید.

قبلاً هم گفتم میشه این حالت رو هم فعال کرد.

درمورد تفریق خودم هم به فکرش افتادم که راست به چپ بنویسه ولی گفتم شاید با روند چپ به راستی که توی بقیه کادرهای متنی داریم قاطی بشه.البته باید ببینم آیا میشه این امکان رو برای کادرهای متنی طراحی کرد یا نه؟
باز هم اگر مطلبی به ذهنتون رسید بیان کنید
جمعه 19 مهر 1392 07:59 بعد از ظهر
عرض سلام،
مکالمه ای در مورد جذر اعداد با خانم معلم محترم داشتید که گویا دنباله اش را اینجا ادامه دادید و خواسته بودید دوستان اگه پیشنهادی دارند ارائه بدهند. راستش من زیاد متوجه تمام بحث نشدم ولی همینقدر فهمیدم که در مورد محاسبه جذر تقریبی صحبت شده و در این رابطه یک روش قدیمی و مفید در خاطرم بود که برایتان میفرستم. البته شاید برای شما تازگی نداشته باشه و خود شما هم از همین روش استفاده میکنید ولی به هر حال به فرستادنش می ارزه.
با تشکر

http://upload7.ir/images/08857778095349764984.png
محسن

ممنون سید جان
هدف ساخت برنامه ای برای محاسبه جذر طبق الگوریتم جذریابی کلاس سوم راهنمایی بود.
http://s4.picofile.com/file/7968068923/jazr.jpg

روش شما رو اصطلاحاً میگیم جذر اضافی و تقریباً شبیه این رو (جذرنقصانی) در سال دوم استفاده میشد

ممنون از مشارکت شما
جمعه 19 مهر 1392 04:28 بعد از ظهر
سلام عصر آدینه اتون بخیر
در مبحث جذر سوم ما بیشتر رو دو برابر کردن جذر و پیدا کردن عددی که در خودش ضرب میشه یعنی قسمت دوم تاکید داریم و پیدا کردن جواب و انجام عملیات ضرب مربوط به یادگیری عمل جذر نیست و حتی میشه از ماشین حساب برای انجام سریعتر جوابها استفاده کرد پس اگه جواب ضربها توسط برنامه داده بشه به نظر من تو یادگیری جذر خللی وارد نمی کنه بعد آیا این برنامه قسمت جذر اعداد اعشاری رو هم پشتیبانی می کنه یه فقط در مورد جذر با تقریب کمتر از یک هست ؟
محسن

علیک
قسمت دوبرابر کردن رو گذاشتم به عهده کاربر یعنی باید کاملاً ضرب و جواب رو بنویسه.
ساخت عدد هم فعلاً به عهده اونه یعنی باید توی مربع ها رقم رو بنویسه و بعد حاصلش رو هم در قسمت مربوطه درج کنه.(البته میشه در صورتیکه در هر دو مربع یک رقم مساوی نوشت جواب ضربش بصورت خودکار نشون داده بشه و در صورتیکه مناسب دید دکمه اینتر رو بزنه و بره مرحله بعد)

فعلاً واسه جذر اعداد طبیعی3 و 4 رقمی ساختمش. شاید بعداً واسه اعشاری هم گسترشش دادم.
این یک چرک نویس از کار هست.بد نیست نگاهی بهش بکنید تا ببینید چطوریه؟جواب رو تایپ و اینتر بزنید
http://s1.picofile.com/file/7967742903/Sqrt_review.rar.html
فعلاً قسمت مربوط به جواب نادرست دادن و امتیادهی و گرافیک و صفحات شروع و پایان آزمون مونده.
جمعه 19 مهر 1392 12:39 قبل از ظهر
سلام بر آقا معلم تلاشگر
در مورد جذر به نظر من قسمت هایی که باید جذر دو برابر بشه توسط دانش آموز نوشته بشه بخصوص وقتی جذر دو مرحله ای میشه و بچه ها تو اینکه کدوم عدد رو دو برابر کنند یا اصلا باید ادامه ای هم داشته باشه دچار اشکال میشن شما میتونید لطف کنید و جواب رو بنویسید برای قسمت دوم هم شما که دارید همه کاراشو میکنید خدا خیرتون بده تفریقشم جواب بدید بیشتر مراحلی رو بزارید به عهده ی کاربر که اول مفهوم رو در بر داشته باشه بعد ایراداتش در اون قسمت بیشتره این هم که میخواهید برای هر قسمت اشتباه نمره کم کنید باعث دقت و توجه بیشتر میشه تا در مراحل بعد هوش و حواسشو بیشتر جمع کنه
البته و به یقین شما خودتون برنامه ی جامع و کاملی دارید و درس افزار زیبایی خواهید ساخت از شما ممنونم
تو این پاییز دنبال سبزی نباش زرد و نارنجی و قرمز با شکوهتره
محسن

ممنون که جواب دادین و خوشحال میشم بقیه دوستان هم نظرشون رو بگن.
اینکه برای ساخت یک فلش درباره الگوریتم جذر تقریبی(کلاس سوم) چه پیشنهادی دارند؟

الان به نصفه رسیده کار ساختش.درمورد دوبرابر کردن جذر یک کادرمتنی ظاهر میشه که باید توی اون دوبرابر شدن جذر رو تایپ کنه مثلاً 2*7=14 .یا هم میشه ضربش رو بنویسیم و اون جواب دوبرابر شدنش رو فقط بده(البته این بنظرم مفهوم رو نمیرسونه)

سئوال دیگه درمورد وقتیه که با این دوبرابر جذر ،باید عدد بسازه 14[]*[]=... که از باقیمانده کوچکتر یا مساوی باشه
الان چیزی که من ساختم شبیه اینه 14[]*[]=... و وقتی توی دو تا جاخالی یک رقم مساوی رو بنویسه جواب ضرب براش نشون داده میشه و اگر بنظرش مناسب اومد اینتر رو میزنه و میره مرحله بعد.
حالا پیشنهاد شما چیه؟ جواب ضرب رو خودش پیدا کنه و بنویسه یا نه؟ و در اینجا 14[]*[]=... عدد 14 که همون دو برابر شده جذر هست رو براش بنویسیم یا اون رو هم خودش بنویسه؟

پنجشنبه 18 مهر 1392 07:35 بعد از ظهر
قطره تنها به دور از قطره ها باخودآهنگ جدایی می زند
قطره هایی راکه باهم میروندآسمان رنگ خدایی می زند
این "من" و "تو" حاصل تفریق ماست پس "تو" هم با "من" بیا تا "ما" شویم
حاصل جمع تمام قطره ها می شود دریا، بیا دریا شویم...(قیصر امین پور)
محسن

پنجشنبه 18 مهر 1392 07:33 بعد از ظهر
دیروز در درس ریاضی گفت استاد مهر و وفا را ضرب در صلح و صفا کن

مجموغه غم را بنه در یک پرانتز روی لبانت آکلاد خنده وا کن

یک نقطه فراز از نون محنت با نقطه بای محبت آشنا کن

هر نامساوی را مساوی کردن اولی دلتای قلبت را بری از کینه ها کن

منزل مکن در زیر رادیکال دنیا یا خویش را با یک توان زآنجا رها کن

از نقطه ای بر روی مختصات ذهنت خطی برای مهربانی ها جدا کن

منها مکن ما را زخون بی دریغت بردار لطفت را خدایا سوی ما کن
محسن

ممنون
خیلی زیبا بود
پنجشنبه 18 مهر 1392 07:29 بعد از ظهر
آرامش یعنی اینکه بدون دغدغه زیبایی های دنیا رو ببینی و احساس کنی
محسن

این "بدون دغدغه" رو خوب اومدی
پنجشنبه 18 مهر 1392 04:50 بعد از ظهر
عرض سلام و خسته نباشید،
بسیار جالب و جذب کننده بود.
راستش من تجربه ای از آموزش روش حل این گونه مسائل برای دانش آموزان ندارم و فکر میکنم ظاهراً آنها باید با روش آزمون و خطا این مسئله را حل کنند یا اگر کمی تیز هوش باشند میتوانند دو رقم اول را در ذهنشان ضرب کرده و به جواب برسند و دائم نمره بیست بگیرند.
من بعد از چند باری که در ذهنم ضرب کردم به این فکر افتادم آیا روشی ساده تر هم میشه پیدا کرد؟ دیدم در سمت راست چون رقم b زیاد تعیین کننده نیست لذا اگر دائم بجای b رقم 5 را قرار بدم و بعد حاصل را بر عدد معلوم در سمت چپ تقسیم کنم، رقم a براحتی مشخص میشه. البته همونطور که گفتم نمیدونم روش آموزش اینگونه مسائل چگونه است ولی حتماًآموزش روشهای مختلف برای دانش آموزان میتونه جالب باشه و حس خلاقیتشون رو تحریک کنه.
با تشکر
محسن

سلام بزرگوار
هدف اینه که دانش آموز یک عدد رو در تساوی قرار بده و بعد حاصلضرب رو در دفترش حساب کنه و ببینه جواب بدست اومده از طرف دوم بیشتره یا کمتر؟ اگر بیشتر بود باید بدونه که تمام اعداد بزرگتر از عدد انتخابی اش هم جوابی بزرگتر خواهند داشت لذا باید اونها رو از لیست جواب حذف کرد(حذف حالتهای نامطلوب)و باید دفعه بعد عددی کوچکتر از عدد اولی رو انتخاب کنه و حاصلش رو بدست بیاره و این کار تا رسیدن به جواب ادامه پیدا میکنه.در قدیم این کارها رو خودمون توی چرک نویس یا توی ذهنمون انجام میدادیم اما الان روش نوین میگه مراحل رو توی جدول ثبت کن واین خودش راه حل مسئله هست.
پنجشنبه 18 مهر 1392 10:46 قبل از ظهر
سلام بر نازنین استاد پر تلاش
به نظر من مانور دادن تو قسمت راهبرد حذف حالتهای نا مطلوب امکان زیادتری داره تا حالت های دیگه و پیدا کردن جواب بیشتر شبیه به یه بازی ریاضی میشه
محسن

حق با شماست
بعضی راهبردها جا برای کار دارند و بعضی ها مثل رسم شکل نه.
اگر حس و حالش باشه طرح هایی توی ذهنم هست واسه ساخت.
حالا باید دید بازخورد کاربران و از همه مهمتر دانش آموزانم چطوریه؟!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.کپی برداری از مطالب بدون اجازه مدیر سایت شرعاً و عرفاً مجاز نمی باشد.